Keuzes (2)

Sommige keuzes zijn niet zo moeilijk, omdat die al voor je gemaakt zijn. De brandstof bijvoorbeeld. Doordat ik per jaar 55.000 kilometer asfalt onder me door zie glijden krijg ik van ‘de baas’ alleen de keuze tussen diesel en diesel. De modelvarianten zijn ook beperkt. Coupé, Cabrio en SUV zijn uitgesloten. Hierdoor hoef ik nog maar te kiezen tussen een hatchback, sedan, stationwagon of MPV. Vier mogelijkheden i.p.v. zeven. Oh ja, de praktische kant van de zaak dwingt me  naar een model met minimaal 4 deuren. Zo, weer een keuze gemaakt. Dat gaat lekker zo…  Omdat de jongste telg net een jaar is, moet er de eerste tijd een kinderwagen mee rijden. Daarnaast moet er natuurlijk ruimte zijn voor andere bagage. Dus, kunnen we gaan selecteren op de grootte van de bagageruimte, maar ook zeker de bereikbaarheid. Probeer maar eens een kinderwagen in te laden in een Volvo C30. De bereikbaarheid is prima, echter de ruimte niet. (by theway passen daar maar twee kids achterin).

Een andere keuze die gemaakt moet worden is die van het merk. Welk merk wel, en welk merk niet. Eigenlijk is dat nog het lastigste. Want daarbij komt een enorme portie emotie om de hoek. Voor alle andere factoren zijn echte argumenten te bedenken, bij de merkkeuze gaat het vooral om imago. Want aan sommige merken kleven behoorlijk wat vooroordelen die of achterhaald of niet te staven zijn. Denk maar eens aan het vooroordeel dat een Alfa al roest op de folder, of dat Franse auto’s per definitie onbetrouwbaar zijn. En, wat moet je nu denken van een Skoda? Dat zijn toch roestige oostblokkarretjes? Daarnaast speelt voor sommige mensen ook nog mee wat de buurman er van vindt. (net of de buurman je auto moet betalen). Ach, gelukkig heb ik aan beide zijden een bejaarde buurman met een al even bejaarde ‘jap’. Dus daar hoef ik me niets van aan te trekken (sorry buurman). Natuurlijk heb ik ook wel voorkeuren (en afkeer) voor sommige merken. De koreaanse kwaliteit is misschien wel beter dan die van europese merken, maar toch zal ik niet snel kiezen voor een Kia of Daewoo (oh sorry.. ik bedoel Chevrolet).

This entry was posted in Overwegingen and tagged , , , , , , , . Bookmark the permalink.

Leave a comment